Kerkrentmeesters zoeken opvolging voor beheerders

Onlangs maakten Tiny van Eck en Wim Heitink bekend per 1 september te stoppen als beheerders van onze monumentale Grote Kerk en de Open Hof. Zij hebben dat werk jarenlang met hart en ziel gedaan. Onze twee kerkgenootschappen hebben heel veel aan hen te danken. Naast het dagelijkse werk waren ze bij nacht en ontij bereid naar Kerkstraatje 4 te komen. Zij zijn dan ook als geen ander bekend met het wel en wee van onze gebouwen. Rond 1 september gaan we op gepaste wijze afscheid van hen nemen.

Als kerkrentmeesters hebben we ons samen met de Beheercommissie gebogen over deze komende vacatures. Uit dit overleg is onderstaand wervingsbericht gekomen. Geïnteresseerden die zich geschikt achten voor deze taak, worden van harte uitgenodigd om te reageren.

Met een hartelijke groet namens beide College van Kerkrentmeesters,
Harry Mauritz, hervormde gemeente
Jan Oechies, protestantse gemeente

Wil jij werken in het een nationaal en gemeentelijk monument?

Ben jij iemand die goed kan organiseren?

Ben jij kerkelijk betrokken?

Dan is een beheerfunctie iets voor jou!

Beheerder gezocht

Als beheerder ben je de spin in het web van wat er zoal gebeurt in en om de Grote Kerk en de Open Hof. De werkzaamheden spelen zich met name doordeweeks af wanneer er in deze gebouwen activiteiten plaatsvinden. De kerkdiensten op zondag worden vanuit de beide gemeentes verzorgd door een eigen team van kosters.

De gebouwen worden gebruikt en verhuurd voor verschillende doeleinden. Het kan bijvoorbeeld gaan om vergaderingen, lezingen, concerten, (koor)repetities, bruiloften en begrafenissen. Daarbij gaan we ervan uit dat de gerenoveerde Open Hof een plek wordt waar ook groepen uit de Wijkse samenleving graag komen.

Als beheerder ben je zowel aan het organiseren als faciliteren: je beheert de agenda, maakt afspraken met huurders, verzorgt hand- en spandiensten en zorgt ervoor dat de ruimtes gereed zijn voor gebruik. Kortom: je bent als gastheer of gastvrouw ook organisator en coördinator.

Als beheerder sta je er niet alleen voor. Je werkt nauw samen met de Beheercommissie van onze beide gemeentes. Daarin zijn verschillende kennisgebieden vertegenwoordigd. Samen met deze commissie zorg je ervoor dat de beheertaken zo goed mogelijk uitgevoerd worden.

De taken op een rijtje:

• Beschikbaar stellen van de kerkzaal en overige ruimten voor de gemeentes en huurders.
  • Agendabeheer, administratie, coördinatie en communicatie over het (intern en extern) gebruik van de kerk- en vergaderruimten.
  • Toezicht houden op en aansturen van vrijwilligers en betaalde krachten, zoals in het kader van onderhoud en schoonmaak.
  • Plannen en coördineren van bouwkundige onderhoudswerkzaamheden – in samenspraak met de Beheercommissie.
  • Plannen en coördineren van onderhoudswerkzaamheden.
  • Verrichten van noodzakelijke schoonmaak en onderhoudswerkzaamheden.
  • Signaleren en oplossen van kleine technische problemen.
  • Oog hebben voor een opgeruimde omgeving rond het kerkgebouw en een gastvrije entree.
  • Indien nodig gasten ontvangen als gastheer of gastvrouw.
  • Indien gewenst het verzorgen of regelen van consumpties.
  • Voorraadbeheer in het algemeen.

Profiel:

• Je voelt je kerkelijk verbonden met de hervormde en/of protestantse gemeente en voelt je thuis in de Grote Kerk.
  • Je hebt kennis van verschillende liturgische gebruiken gedurende het kerkelijk jaar.
  • Je straalt de gastvrijheid uit die past bij de Grote Kerk.
  • Je hebt affiniteit met organiseren en beschikt over een stevige persoonlijkheid.
  • Je bent ondernemend en staat open voor ideeën om het gebruik en verhuur van het Grote Kerk en Open Hof te optimaliseren.
  • Je bent zorgvuldig in de administratie, planning en financiën, o.a. bij verhuur.
  • Je kunt zelfstandig werken en vindt het niet vervelend om alleen te werken, maar vindt het ook leuk om samen te werken met vrijwilligers.
  • Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden en een dienstverlenende instelling.
  • Je beleeft plezier om te werken in een dynamisch en afwisselende omgeving.

Ten slotte:

• Wij denken aan één of meerdere personen (M/V) die deze functie gezamenlijk vervullen. Het is een voordeel als er ervaring is in een vergelijkbare functie of een vergelijkbare omgeving. Verder zoeken wij mensen met Basiskennis EHBO en brandveiligheid (in bezit of bereid deze te verwerven) en Diploma bedrijfshulpverlening (BHV) (in bezit of bereid deze te verwerven) Tenslotte is de bereidheid van belang om ‘s avonds en op zaterdag te werken (geen 9-5 mentaliteit). Het aanvragen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) maakt deel uit van de sollicitatieprocedure.
  • Urenbelasting circa 24 uur per week. Er wordt een vrijwilligersvergoeding gegeven en er is de mogelijkheid om gerichte cursussen te volgen

Wil je solliciteren of meer informatie over de vacature?
Neem dan contact op met Jan Oechies
T: 0343 575 978, M: 06 5117 2840,