Heidelberger Cathechismus Zondag 11; 11-12-2021

Samenvatting preek Zondagavond 11 december 2021 Online dienst
Schriftlezingen 1. Mattheus 1:18-25          2. Handelingen 4:1-21 H.Catechismus, zondag 11
Vraag 29: Waarom wordt de Zoon van God Jezus, dat is Zaligmaker genoemd?
Antwoord: Omdat Hij ons zalig maakt en van al onze zonden verlost, en omdat bij niemand anders enige zaligheid te zoeken of te vinden is.
Vraag 30: Geloven dan ook zij in de enige Zaligmaker Jezus, die hun zaligheid en heil bij de heiligen, bij zichzelf of ergens anders zoeken?
Antwoord: Nee. Door dat te doen verloochenen zij de enige Zaligmaker Jezus, hoewel zij Hem met de mond roemen. Want één van tweeën: óf Jezus is geen volkomen Zaligmaker, óf zij die deze Zaligmaker met een oprecht geloof aannemen, moeten alles in Hem bezitten, wat tot hun zaligheid noodzakelijk is.
Gezongen werden: Gezang 124:1 en 2; Psalm 25:1 en 7; Psalm 72:7; Psalm 145:1 en 6; Gezang 476:1 en 2 en Gezang 446:1,2 en 3

* Omdat het adventstijd is, heb ik een artikel genomen van de twaalf artikelen dat erg aansluit bij deze tijd van het jaar. Jezus krijgt Zijn naam van zijn hemelse Vader. En die naam zal Jezus zijn. Dat was de boodschap die de engel Gabriel bracht aan zowel Maria als Jozef.
Jezus’ naam is een naam vol betekenis! Het is de Griekse vorm van de oudtestamentische naam Jozua. Die naam betekent: “in de ruimte stellen”. Inderdaad! Jozua bracht het volk Israel vanuit Egypte in het land van de belofte: toen hadden ze de ruimte om te leven.
De engel gaf Jozef ook een verklaring, waarom hij die naam kreeg: “want hij zal zijn volk zalig maken van hun zonden”. Het woord “zalig” gaat niet over een bepaalde emotie of gevoel. Het gaat om redding van niet minder dan de ondergang. Hoe is Jezus redder? Er zijn meerdere antwoorden op te geven.

1. Allereerst laat Hij ons het verlossende woord horen. De woorden van Zijn Vader.
De woorden van de geestelijken van zijn dagen waren knevelende woorden. Ze lieten de mensen aan zichzelf over. Aan hun eigen goede daden.
Laten we eerlijk zijn. Beroemen wij ons ook niet heel erg snel op iets van onszelf?. We zeggen het  niet, maar denken het wel! Maar het gaat er in de eerste plaats niet om wat wij presteren.
In Handelingen 4 lazen we dat de discipelen in botsing waren gekomen met het sanhedrin. Ze lieten een ongekende boodschap horen. Die botste met de visie van het Sanhedrin. Zij hadden het volk met veel onzekerheid opgezadeld. Wanneer heb ik nu genoeg gedaan? Wanneer heb ik de volmaaktheid bereikt?
Maar de discipelen verkondigen Jezus! “De zaligheid is in geen ander, want er is onder hemel geen andere naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden”. Die boodschap dreigt telkens weer weg te raken. Als wij het hebben moeten van wat wij doen, is er geen enkele zekerheid. Maar de zekerheid ligt in die ene naam! We moeten niet op onszelf zien. Maar op Hem! En luisteren naar wat Hij zegt: “Komt allen tot mij die vermoeid en belast zijt, en ik zal u rust geven”.

2. Hij draagt als het lam Gods de zonde.
Ze zijn als een tsunami op Hem afgekomen. Hij draagt ze, tot op het kruis.
Als wij denken aan de misslagen in ons leven, aan onze ontsporingen, aan onze afwijkingen van de weg, die de Heere God ons wijst, kunnen we het knap benauwd krijgen. We hebben allemaal te maken met de 7 hoofdzonden: Hoogmoed, hebzucht, onkuisheid, jaloezie, gulzigheid, woede en luiheid. Nu onder deze zonden heeft Jezus geleden. Hij heeft ze gedragen, tot op het kruis, en ze weggedragen.
Er is veel gediscussieerd over wat nu eigenlijk de betekenis van Jezus Christus is. In de huidige theologie wordt heel sterk de nadruk gelegd op dat wat Hij ons voordeed. Maar als het daar bij blijft, laten we een aantal wezenlijke dingen liggen. Wij moeten ons voor al realiseren, wat Hij voor ons gedaan heeft. En dan gaat het om de grote woorden als genade, verzoening, vergeving. Altijd weer moeten wij de blik op het kruis richten! Het kruis dat is opgericht.

3. Maar Hij is ook de vorst van het leven.
Hij overwon de dood. Het graf ging open. Hij is de levende! Dat was de inhoud van de verkondiging van Petrus en Johannes in Handelingen 4. De mensen van het Sanhedrin vroegen hen: “Door welke kracht of door welke naam hebt u dit gedaan”. Petrus en Johannes hadden namelijk een verlamde weer laten lopen. En ze vertellen hen: Dat was gebeurd in de naam van Jezus!
Dat sanhedrin had Hem ooit laten kruisigen. Maar Hij is de levende!
En die opwekking is teken van de toekomst die er is in Jezus’ naam. Het komend koninkrijk. Het koninkrijk, waar Jezus Christus toegang toe geeft. Wat een geweldige boodschap! Ik moet denken aan zoveel mensen, die ik heb ontmoet in de gemeenten, die soms door zeeeen van ellende heen moesten. Wat een verdriet! Wat een pijn! Maar er is een blij vooruitzicht, dat ons streelt!
Ook de apostel Paulus zal daarop wijzen. Denk maar de Filippenzen-brief. (Fil.3:20). De alles overwinnende koningsheerschappij van Jezus waarmee hij alles vijandelijke machten overwint en ons op die wijze redt is toekomst muziek.
En die verwachting maakt ons geen passieve mensen! Allerminst, juist heel actieve mensen!
Dan strijden wij met Christus mee en zoeken wij ook te behouden: de man de vrouw, en de vrouw de man (1 Kor. 7:16). Paulus zoekt enigen uit de Joden te behouden (Rom. 11:14). Dat gunt hij hen!
Overigens moeten we onszelf niet vergeten. Paulus zegt zelfs, en dat klinkt best bijzonder vanuit zijn mond, “werk aan uw eigen zaligheid met vrezen en beven’ (Fil. 2:12)”. De naam Jezus zal ons dus niet tot valse gerustheid verleiden. Integendeel!

4. En hij vernieuwt ons leven.
Als we uit de vergeving leven, veranderen we echt!
De zonden van ons mensen zijn een gevaarlijke, naar de ondergang brengende macht, waarvan wij gered moeten worden. Wie in de kring van de gemeente is opgegroeid zal dat niet zo sterk ervaren. We mogen dankbaar zijn, dat de Heere God ons voor geweldige ontsporingen heeft bewaard.
Maar er zijn mensen, die heel sterk hebben ervaren dat het evangelie hen bevrijdde. Van een verslaving die hen naar de ondergang voerde. Totdat ineens de ban brak. En de vreugde het leven binnenkwam. “De strik brak los en wij zijn vrijgeraakt”
* U begrijpt, deze redding is bij niemand anders te vinden.
Petrus zegt dan ook dat hij de enige naam is waardoor wij gered kunnen worden. Hij is niet bang dat te zeggen. Het loopt er uiteindelijk op uit dat hen op dreigende toon gezegd dat zij niet meer over Jezus mogen spreken, of in zijn naam onderwijs geven. Maar daar zijn ze niet van onder de indruk. Ze zeggen, dat ze meer naar de Heere God moeten luisteren, dan naar hen. Ze zeggen zelfs, dat ze niet kunnen nalaten te spreken over wat ze gezien en gehoord hebben. Hij is de enige naam tot redding.
*Keizer Augustus, (Lukas 2!), liet zich ook redder noemen. Hij bracht vrede en orde in het romeinse rijk. Maar die vrede kwam tot stand na veel bloedvergieten. En 2 grote problemen loste hij niet op. Niet het probleem niet van het kwaad, dat in ieder mens leeft, en niet onze sterfelijkheid. Daarvoor hebben wij het evangelie nodig!
* Waar verwachten wij het vandaag van?
Van kennis en wetenschap. Die hebben een bijna goddelijke status. Natuurlijk: we mogen dankbaar zijn, wat in de medische wereld wordt uitgedacht: maar de mens blijft sterveling. En de mens blijft zondaar. Daar verandert niets aan. Daar kunnen wij alleen door hoger hand van gered worden. Door Gods hand!
* We verwachten het ook vaak van onszelf. Maar als we Jezus Christus leren kennen, vinden we onze identiteit in Hem. En worden we andere mensen!
* Het ziet ook diep in ons om op te zien naar mensen
Naar inspirerende voorbeelden. Ze zijn er zeker! Maar de zonde dragen? En de dood overwinnen? Dat doen zij geen van allen. Zelfs de meest inspirerende voorbeelden zijn nog zondige mensen. Als je verdiept in hun levensbeschrijving, vallen ze vroeg of laat op bepaalde punten tegen.
Maar ook: naar mensen met geld. Maar wat betekent geld in de nood van je leven? Je kunt er geen genezing voor kopen, als je ziek bent! Je kunt er geen vergeving voor kopen, als je je schuldig weet. In het aangezicht van de dood is geld geen cent waard.
En: naar mensen met aanzien! We kunnen soms diepe onder indruk zijn van mensen, die hoog gestegen zijn op de maatschappelijke ladder. Maar uiteindelijk eindigen we allemaal het zelfde. Het is onthutsend om te zien hoe hoog intelligente mensen hun mentale kracht verliezen. Nee, ook op hen moeten we niet bouwen.
Maar Jezus is een volkomen zaligmaker. Volkomen, er ontbreekt niets aan. Op Hem kunnen we helemaal bouwen! Voor dit leven, en het toekomende. Voor lichaam en ziel! Voor tijd en eeuwigheid. In Hem is God tot onze redding gekomen!

Plaats een reactie