Excursie kring Thomas a Kempis

Op maandag 6 mei was een groep gemeenteleden te gast in het land van Thomas a Kempis: het gebied in de buurt van Zwolle en Deventer. In het afgelopen winterseizoen lazen we met een aantal gemeenteleden in het boek De Navolging van Christus, geschreven door Thomas. De reis voerde ons eerst naar Windesheim waar ds. Henk de Jong ons op boeiende wijze vertelde over de Moderne Devotie. Vervolgens bezochten we de Agnietenberg. Daar stond ooit het klooster waar Thomas verbleef. Later op de middag deden we de ‘Peperbus’ in Zwolle aan waar de resten van Thomas a Kempis en Floris Radewijns vol respect bewaard worden. Een bijzonder moment was er ’s middags in de kerk: we lazen samen een gedeelte uit de Navolging en spraken daarover met elkaar. Aan het eind van de middag leidde de reis naar Deventer: in de Broederenkerk is een gevelsteen aangebracht met een spreuk van Geert Grote die de Moderne Devotie typeert.