Avonddiensten de komende weken

Afgelopen vrijdag is er een persconferentie geweest, waarbij, zoals te verwachten was, een aantal redelijk strenge maatregelen zijn aangekondigd. Als kerkelijk gemeente hebben we er mee te maken, dat na 17.00 uur er geen bijeenkomsten meer mogen worden belegd. Nu mengt de overheid zich niet in de gang van zaken binnen een kerkelijke gemeenschap, maar het leek ons goed ons aan te passen aan dat wat voor het overgrote deel van de maatschappij geldt. We hebben er uiteindelijk ook mee te maken, hoe we over komen op de maatschappij om ons heen.

Vespers gaan niet door
In het licht van deze maatregelen hebben we, ds. Offringa en ds. Middelkoop, in overleg met de denktank besloten om de vespers, die op 1, 8 en 15 december zouden worden gehouden, niet door te laten gaan. We vinden dat erg jammer: we hebben er best wat tijd in gestoken, maar we zullen dat bewaren tot, naar wij hopen, betere tijden volgend jaar.

Avonddiensten worden gestreamd, over kerstavond en oudjaar beraden we ons nog
De gebruikelijke tijd van ons samenkomen is 18.30 uur. Met ingang van deze zondag worden de avonddiensten om 18.30 “gestreamd”, dus zonder gemeenteleden die niet nodig zijn voor de diensten. Evaluatie van deze keuze volgt na een paar weken.
We beraden ons ook nog over de diensten op kerstavond en eerste kerstdag. Via de zondagsbrief wordt u daar verder over geïnformeerd.

Het zijn bijzondere dingen die we meemaken. Maar de Kerstboodschap zal klinken, hoe dan ook! We lezen vaak in het evangelie “en het geschiedde in die dagen”. Dat zijn de dagen van de Romeinse bezetting van het heilige land, van formeel geworden godsdienst zonder leven, van wreedheid van een koning Herodus, en juist in die dagen komt het Christuskind ter wereld. En telkens wordt er gezongen! Niet vanwege de omstandigheden, maar ondanks de omstandigheden.

We mogen hoopvol en vol verwachting, ondanks de omstandigheden, in het leven staan!