Middaggebed in de zomermaanden

Event details

• woensdag | 5 juli 2023
  • De Johanneskapel van de Grote Kerk

Ook deze zomer kunnen bezoekers en bewoners van Wijk bij Duurstede op woensdag in de Grote Kerk terecht voor een moment van bezinning. Op negen woensdagen in juli en augustus wordt in de Johanneskapel van deze kerk een oecumenisch middaggebed gehouden. De vieringen duren van 12.00-12.30 uur en worden geleid door voorgangers uit verschillende kerken. In een middaggebed wordt niet gepreekt maar wisselen stilte, tekst en muziek elkaar af. Na afloop is er voor deelnemers koffie of thee met een krentenbol. Ook is de kerk voor iedereen tot 14.00 uur te bezichtigen.
In de viering gaat het om verstilling en muziek en klinkt dit jaar elke keer een nieuw fragment uit Prediker, een wijze Bijbelse denker die nog altijd verrassend actueel is. De organisatie, waarin meerdere organisten, kosters en ontvangers van de Grote Kerk betrokken zijn, is in handen van de predikanten Marien Middelkoop en Jan Offringa.

De Johanneskapel bevindt zich in het zuidelijk transept van de Grote Kerk. Deze ruimte is ingericht voor kleine vieringen. Samen met het koororgel en het doophek zorgen de stoelen voor een intieme sfeer. Mensen die deelnemen aan de viering of aansluitend de kerk inlopen, kunnen zich verdiepen in de historie van het monument of een kaarsje branden in de Gedachteniskapel. Ook kunnen ze een praatje maken met de ontvangers.